Vorige week testte ik een schrijfspel dat ik heb ontwikkeld. Ik werk er al bijna twee jaar (zeer onregelmatig) aan, maar nog geen drie weken geleden deed ik een grote aanpassing.
Het spel bestaat uit verschillende kaarten met schrijfopdrachten en elementen voor verhalen.
Maar ik was het belangrijkste element vergeten.
Conflict.
Zonder conflict geen verhaal.
Daarom werken die korte schrijfopdrachten meestal niet.
Je bent verdwaald in het bos…
Ja, en?
Stel, je bent verdwaald in het bos, maar eigenlijk komt dat je wel goed uit. Want thuis moet je dealen met je problemen.
Conflict dus.
Voor mijn spel maakte ik daarom conflictkaarten en dat bleek een goede zet.
Dat een verhaal conflict moet bevatten, dat interessante personages een intern conflict hebben, en dat dit gelinkt is aan overtuigingen, emoties, aan wens en noodzaak, is voor iedere schrijver duidelijk.
Alleen, dit weten…
…maakt het schrijven niet gemakkelijker.
Ik ervaar bij het schrijven van Futuria dat ik zo opga in spannende scènes, dat ik de ontwikkeling van mijn hoofdpersonages soms uit het ook verlies.
Daarom denk ik altijd na over manieren om deze ontwikkeling in kaart te brengen. Bijvoorbeeld met een barometer, gebaseerd op het Uffe Elbaek-model.

Op deze barometer kun je aangeven hoe een personage is en wat hij/zij belangrijk vindt.
Je hebt 50 punten te verdelen op elke as. Is je personage een vechter, dan zet je een punt bij 40, en op de helft van ‘vluchten’ een punt bij 10.
Door de alle punten met elkaar te verbinden ontstaat een beeld van je personage.
Stel bij elke as de vraag: is dit wenselijk of wil je personage veranderen? Wat is daarvoor nodig? Welke elementen (intern en extern) houden die verandering tegen?
Je zou, naarmate je verhaal vordert, de barometer met verschillende kleuren kunnen invullen zodat je inzicht krijgt in de ontwikkeling van je hoofdpersoon. Is die ontwikkeling wenselijk bij wat je voor ogen hebt met je verhaal?
Door verschillende personages in een barometer uit te werken, worden verschillen zichtbaar die als basis voor conflict kunnen dienen (NB: dat is niet altijd zo, soms levert juist hetzelfde zijn/willen conflict op).
De uitersten op elke as zijn nu willekeurig gekozen, de barometer is aan te passen aan jouw personages. Wel heb ik aan de rechterkant positievere uitersten gezet. Gedurende het verhaal schuift de barometer op, het is aan jou om te bepalen welke kant.
Wil je de barometer gebruiken? Download hem via de downloadpagina. Je kunt de gegevens bewerken via excel (via grafiekontwerp). Leuk als je dit bericht deelt als tegenprestatie.