Succesvol schrijven met je groep

succesfactoren voor creatief schrijven met je groep

Hoe wordt creatief schrijven een succes?
Door schrijfzin, schrijflenigheid (vaardigheden) en schrijfzelfvertrouwen. Deze zijn niet los van elkaar te zien: de een versterkt de ander, is zelfs voorwaardelijk.
Maar er zijn meer factoren die bijdragen aan dat succes.
Hier volgen er zeven:

Korte opdrachten
Korte, compacte opdrachten geven overzicht. Het gaat niet om het product, maar om het ontwikkelen van een vaardigheid, lol hebben in schrijven en het zelfvertrouwen versterken. Vergelijk het als een rijtje sommen om een tafel te oefenen. Zo kan een schrijfopdracht ook zijn.

Afbakenen van tijd
Kinderen kunnen soms heel veel vragen stellen uit onzekerheid. Vooraf niet te veel praten en lekker snel beginnen. Kort schrijven, een timer bijhouden (uit het zicht van de kinderen).

Serieus nemen
Maak van schrijven geen gaatjesvulopdracht. Zo’n opdracht op de weektaak die kinderen kunnen doen als ze klaar zijn met al hun andere werk.

Bijzonder maken
Zeg: ‘Ik kies straks drie kinderen die hun werk mogen voorlezen’. Of laat kinderen in twee- of drietallen uitwisselen. Geef inhoudelijke feedback. Bij een tekst is dat vaak: wat doet de tekst met je en waarom.

Opdrachten los durven laten
Het gaat niet om de opdracht, het gaat om het schrijfdoel. Dus als je merkt dat een kind eigen ideeën wil volgen, dan mag daar ruimte voor zijn. Als het maar binnen het lesdoel past.

Wissel af
Varieer met schrijfopdrachten. Er zijn zo veel soorten teksten, zo veel aspecten van schrijven. Kom los van de traditionele opstelopdracht, of hak deze in stukjes.

Ontkoppel
Een lange uitleg kan de schrijfzin uitdoven. Ontkoppel de uitleg eens van de schrijfactiviteit. Bespreek een vaardigheid (bijvoorbeeld dialogen schrijven) aan de hand van voorbeelden uit kinderboeken. Daag kinderen uit tijdens het lezen te letten op dialogen (als ze een leuke/goede/bijzondere dialoog tegenkomen, mogen ze die delen met de klas). Geef dan op een later tijdstip een korte schrijfopdracht mbt die vaardigheid.

Ik hoop dat dit helpt bij het schrijven met je groep. Kijk hier voor meer tips en heel veel schrijfopdrachten.
En wat werkt voor jouw groep? Ik hoor graag meer over jouw ervaringen